onsdag 20 februari 2013

Två babynest

Med hjälp av olika tutorialer på nätet har jag lyckats knåpa ihop 2 babynest, ett till världens sötaste lilla E och ett till en ännu ofödd liten prins :) 

Det finns massor av olika sätt att sy babynest på. Jag har börjat med att sy "fodral" till madressen, till det gröna nestet valde jag att skära ut bokstäver i vinyl och stryka på. Det gröna enfärgade tyget är jersey medans det blåa med vita stjärnor är bomullstyg. Det vita med gröna monster är också bomullstyg. Att sy madrassen i jersey var betydligt meckigare än i vanligt vävt. När jag sytt madrassen klipper jag till korven, viker på mitten och stryker så jag får en tydlig mittlinje längs med hela korven (på längden). Sedan syr jag fast vanlig bomullssnedslå precis där pressvecket är. När det är klart har jag sytt ihop korven med madrassdelen och sen stoppat korven. Det sista jag gjort är att trä i en anoraksnodd i kanalen och satt en anorakstopp i ändarna. 
Till madrassen har jag använt hobbyskum, köpt på jysk. Jag har för mig att det var en tvåmetersrulle för 199 kronor. Som stoppning till korven har jag slaktat Ikeas billigaste kudde (mest stoppning för pengarna) "gosa slån".

Tygerna kommer ifrån Gitte´s och Rosa Huset. Bomullssnedslån, anoraksnöret och stopparna kommer ifrån Bibbi.

Jag ångrar verkligen att jag inte sydde ett till Skrållan när hon var liten, det hade ju varit toppen! Så praktiskt att ha, och även att ta med sig! Hon har dock önskat sig ett nu, som hon kan ha i soffan. Kompromissen blev att dockorna skulle få ett istället på villkoret att hon hjälpte till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar